Energibars....


Energibars med banan ca 35 PP för hela satsen.

Hittade ett recept att inspireras av på "My taste".

Många PP och mycket energi. 

Väldigt goda rackare, gäller att inte frestas att ta för många.

Så här gjorde jag:

Börja med att slå på ugnen på 175 grader.

Blanda de torra ingredienserna.

1 dl torkad och finhackad frukt.
1/2 dl pumpafrön 
1/2 dl kokos
2 dl fiberhavregryn
1 dl finhackad mandel

Blanda i sedan i 1 ägg, 1/2 mosad banan och två msk flytande honung.

Platta ut smeten på ett bakplåtspapper.

Grädda ca 20 min.

När "kakan" var varm dekorerade jag med ca 1/2 dl chokladnibs.

Skär i bitar utifrån egna önskemål.

Imorgon ska dessa små läckerbitar få vara med i min "golfmatsäck".

Jag kan inte direkt säga att dessa energibars är så himla "viktväktarvänliga". Fröer och nötter är ju väldigt energirika och "dyra" i points, tänker jag. 

Men har du kommit igång med träningen och har koll på dina intag så ska det inte vara något hinder.

Noterat av Nina

P.S Jag använde inte alla ingredienser på översta bilden. Har laborerat lite med en annan sorts bars också....men jag är inte så säker på att det är ett recept som kan spridas för inspiration ännu 😁














Sus' fröknäcke


Ca 40 PP för hela satsen.

Nej, det är inte det "billigaste" brödet när det kommer till points.

Men det har andra fördelar.

Det är lätt att baka, det är hembakat och de är gudomligt goda och nyttiga i måttliga mängder.

Igår fick jag plötsligt inspiration från någonstans och snodde ihop en sats. 

Så nu ligger de där så fint i glasbruken och frestar. 

Jag hade fiberhusk i stället för vetekli. Nu kunde inte appen räkna ut PP-värdet på just det, men jag tror att det är lite "billigare" i PP är kli.

Mandelflarna uteslöt jag.

Om du googlar på just fröknäcke får du upp väldigt många olika variationer på recept. Alltid hittar du något som passar ingredienserna i ditt skafferi. 

Noterat av Nina








Så typiskt mig....


Det är så typiskt mig.

Bli inspirerad av ett recept, i detta fall från bloggen http://www.nadjaskitchen.se/kycklingcurrygryta/

Börjar laga.

Upptäcker halvvägs in i matlagningen att flera ingredienser saknas.

I detta fall både curry och vitlök.

Jättebra Nina.

Kycklingcurrygryta utan curry.

Men eftersom jag är van detta faktum tar jag till lite andra kryddor.

Hittade en stark/söt chiliblandning som fick åka med istället.

....å så champinjoner och paprika.

Det blev faktiskt riktigt gott.

Nu har jag skrivit upp curry på "bonotan". Curry måste ett välutrustat kök för spontanmatlagning ha. Likaså vitlök.

Dagens motion blev en rejäl cykeltur med Pia. Vi cyklade både landsväg och terräng. Ofattbart vilken energi och kraft jag hade i benen idag. Bara njuta och "åka med". I morgon är en annan dag, då kan det vara HELT annat.

Noterat an Nina