Mitt upplägg....

(null)

(null)
(Dagens lunch, en vanlig omelett a la kylskåpsrensning, surkål och gudomligt god ekologisk och färsk blomkål....inte krångligare än så...)

Klockan är strax efter 7.15....oj somnade visst om och mannen lät mig sova min skönhetssömn (han tyckte nog att jag behövde den 🤣).

Min morgonpigga kompis hade redan vaknat. 07.07 hade hon skickat SMS till mig med intresserade frågor om min periodiska fasta....en lång tråd av frågor och svar från en intresserad och en nyvaken...

-Kanske jag ska skriva om ett dagsupplägg på bloggen, skriver jag frågande.
-Ja gört, svarar den morgonpigga och intresserade.

Sagt och gjort.
Jag fastar oftast 3-5 dagar i vardagar i veckan. Det passar mig bäst att fasta mellan 20.00-12.00.

Den stora skillnaden är alltså att jag hoppar över frukost och ett mellanmål.

Så här kan en dag se ut.

06.00 Kaffe på säng (utan mjölk)
07.00 Yoga 
08.00 Te (jag kör PUKKAS DETOX), en citronskiva och färsk ingefära.
09.00 Motion, oftast promenad, motionscykel och tabata.
10.30 Kaffe
12.00 LUNCH oftast bestående av gårdagens rester eller en enkel omelett (en måltid som smakar gudomligt kan jag lova). Kaffe med kokosolja på maten. 

15.00 kaffe och ev en frukt om jag känner mig sugen. Vilket jag i te alltid gör.

17.00 MIDDAG bestående av helt vanlig husmanskost. Kaffe på maten.

19.45 SMOOTIE med frukt, bär, grönsaker, lättyoghurt, ägg, kryddblandning (antioxidanter), spirulina och aciapulver (det enda jag tillsätter min kost som inte är vanliga födoämnen).

Ja, det här är ett upplägg som passar mig bra i livet idag. Målet är att öka träning som ger muskelstyrka, men då måste jag tänka om lite. Klurar på det. Funkar sååå bra med maten just nu. 

Inga förbud, inget krångligt. 

Mindre sug efter sötsaker och har börja få kontroll över just skillnaden mellan hunger och sötsug.

Noterat av Nina

Koll på målen?

  1. Äta (dricka) mindre socker
  2. Läsa mer böcker
  3. Slösurfa mindre
  4. Umgås mer med familj och vänner
  5. Cykla mer och allmänt hålla mig i bra form till  Cykelvasan i augusti
  6. Träna mer smidighet, tex yoga
  7. Planera för och laga mer hälsosam mat.
Kommer ni ihåg? 

Eller rättare sagt, kommer JAG ihåg mina nyårslöften?

Låt se:

  1. Japp, inmundigar betydligt mycket mindre socker idag. Såväl fast som flytande form. Tackar inspirationen från boken Food pharmacy för det.
  2. Säger det igen, Food pharmacy och andra böcker som inspirerar till en antiinflammatorisk kost.
  3. Är absolut aktiv på sociala medier. Men har dragit ner betydligt på "slösurfandet" som tidsfördriv i det stora hela.
  4. Umgås defenitift mer med vänner och familj idag ❤️ Framförallt KÄNNER jag mig mer närvarande.
  5. Japp, det har blivit en hel del rörelse. Å då mitt nya jobb generar otroligt mycket steg på en dag, satsar jag en del på motionscykeln och tabata för att "spara" på fötterna. Min tidigare krånglande axel har också blivit bättre. Så nu kan armar och delvis mina kära axlar också få sitt 💪🏼😘
  6. Yogan ja, inte lika frekvent på mattan idag...nu när jag kan lägga mer krut på lite hårdare träning. Här kan jag nog strama upp målet igen. För det är en otroligt skön träningsform. Bara genom att andas in och ut genom näsan så har du gett din kropp den enklaste och billigaste detoxen.
  7. Jaaaa...här har det skett grejer 👍🏼😊 Åter igen inspiration från Food Pharmacy🙏🏼  Har gjort stora förändringar i kosten. Räknar mindre smartpoints (viktväktarna), kör periodisk fasta, väljer mer ekologiskt, goda fetter och mindre socker. Inspireras också mycket av ett instagramkonto maritathorell2.0 Hon är grym på att peppa och visar på otroligt fina resultat med träning utan att krångla till det.

Kombinationen av hur jag tagit mig an mina nyårslöften har bidragit till att jag har blivit en gladare och piggare  skit som har balans i kropp och själ och dessutom lyckats klämma de sista extrakilona 👍🏼😊☀️


Nöjd?

Ja, absolut.....lite konturer av muskler bara, sen så ❤️😘👌🏼

Noterat av Nina

(null)




Husmanskost

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Efter en liten avstickare från vardagsrutiner har jag återtagit min plats runt spis, skafferi och kylskåp. 

Inspirerat av hållbara val så som ekologiskt, näringsrikt och naturligtvis gott. Den periodiska fastan får mig att må bättre än någonsin och när jag bryter fastan smakar alltid lunchen (och alla andra måltider) himmelsk.

Vet inte riktigt vad det är. Men jag tycker att mina smaklökar blivit mer generösa på senare tid. Vet inte om det är PF som gör det eller vad?

Efter en blick i kyl och frys idag på morgonen föll dagens middagsval på kålpudding med kokt potatis och hemkokt lingonsylt. 

Den absolut godaste husmanskosten om du frågar mig.

Riktigt längtar efter att få inmundiga dagens middag.

Ok, lingonsylten innehåller tillsatt socker. Men jag är inte "absolutist" på något sätt.

Ibland slinker det ner sockerhaltiga drycker och tillbehör av olika slag. Skillnaden idag mot tidigare är att idag är det oftare medvetna val, inte slentrian och okunskap.

Visst tusan hittar sockerråttan sitt föste i kroppen ibland. Men när jag tänker efter blir det mer och mer sällan....

Men som sagt, idag ska det bli lingonsylt till kålpuddingen som är tillagad på äkta smör. 

Mums!

Noterat av Nina