Träningshelg

(null)
Summerar en helt fantastiskt rolig helg. "Träningshelg" stog det på agendan. Nu är det här med motion och träning inte något som det direkt är avsaknad av en vanlig helg. Men skillnaden var att vi drog ihop ett litet gäng. Och gjorde det tillsammans. 

Ett härligt gäng glada själar som började helgen med ett boxpass (fredag). Under lördagens förmiddag träffades vi i ett höstvackert och soligt Svartviken. Där stod MTB, promenad och  friluftslunch på programmet. 

På eftermiddagen körde vi ett "däckpass". Det var första gången för mig. Toppenroligt och riktigt utmanande.

Vi avslutade helgen med gemensam middag. Med caterad mat behövde ingen stå i köket hela, halva dagen....mycket praktiskt och gott.

Funderade lite över denna form av umgänge. Att samlas runt något tema. Göra något tillsammans. I stället för att "bara" bjuda någon på middag/kalas. 

Så mycket bättre det blir!

Det behöver inte vara lagra långa resor eller avancerade former av träning eller vad den nu är som är den sammanhållande länken.

Är förresten rätt säker på att några av oss som träffades igår har lite träningsvärk både här och där idag. 

Nästa gång som vi är ett gäng som samlas är det whisky som står i fokus. Det kan man också få lite "träningsvärk" av......intressena växlar, kan man säga!

Noterat av Nina

En laddning ”räddare i nöden”...

(null)

En laddning linssoppa till frysen idag. En riktigt bra räddare i nöden. 0 smartpoints för dig som är viktväktare. Vegetariskt för den som föredrar det. En massa antiinflammatoriska ingredienser som föredrar att fokusera på att tillfredsställa tarmens goda bakterier och kan med fördel tillagas på bara ekologiska råvaror.

Perfekt den där morgonen du kommer på att det inte blev några rester kvar till matlådan. Fram ur frysen. Tinar fort. Massor av mättande och god soppa. 

Kan med fördel toppas med lite creme fraich, riven ost, ägghalvor, en smörgås....ja, endast fantasin sätter gränser.

Så här gör jag min linssoppa:

Börjar med att fräsa hackad gul lök och hackade morötter och fräser det i lite olja med  smoked paprikapulver. 

Sen i med krossade tomater, grönsaksbuljong, vatten, vitlöksklyftor, färsk riven ingefära, salt, peppar, tomatpuré och röda linser. 

Kokas försiktigt i ca 10-15 minuter. Jag föredrar soppan slät så jag mixar den slät.

Smaka av och så är det bara att njuta av en superb lunch.

Noterat av Nina

Å där trillade hon från den lagom höga hästen.....

(null)

(null)

(null)

Kvällen bjöd på ett spontant cirkelpass med självaste dotra som ledare. Jag vet att hon är tuff. Men så här tuff....nä, det minns jag inte.

Jag tog rygg på en av passets mest vältränade och atletiska tjejer. Och tänkte att hon skulle nog bli en fin draghjälp och lagom stor utmaning.  Hakar på henne, tänkte jag. Hur svårt kan det vara.....jag var full av beundran. Måste ju ändå ge mig själv en klapp på axeln för duktigt bra självförtroende till att börja med.

Innan passet var slut undrade jag i panik hur fan jag skulle kunna byta grupp, lämna passet, brotta ner atleten utan ansträngning , eftersom jag knapp orkade göra en min eller en kroppsdel...både självförtroende och självkänsla hamnade på akutvård...

Nej skämt å sido. Hon var så grym och ja, hon utmanade mig rejält och nej, ja hängde inte med. Det gjorde jag verkligen inte. 

Hemmagym och hemmaträning i all ära. Oftast är det den enda träning som blir av och då är det bra  nog. Men ack så viktigt att ta sig ut ur comfort zonen ibland och ge kroppen en genomkörare med någon annan som håller i taktpinnen.

Jag är rätt stark och uthållig, jo vars!
Men sätt ihop styrka och en rejäl dos puls på det och där....precis där idag, denna tisdag i oktober föll jag från min lagoma balanshäst och slog arslet rejält.

Ett tag undrade jag om jag tränade för livet eller för att ta mitt liv, Siar om en duktig träningsvärk i morgon. 

Läskigt och skönt på samma gång liksom.

Noterat av utmattad och genomkörd Nina