Lite middagstips....

(null)

(null)
(null)
(null)

Kanske inte de vackraste bilderna, men månne lite inspiration till kommande veckas middagar och luncher.

För mig ska matlagning på vardagarna vara 
1. Enkel att laga och god (jag tycker om all mat så det ör inte svårt...)
2. Näringsrik (bra sammansättning av protein, fett och kolhydrater)
3. Ligga runt 500 kcal. 
4. Ska funka i matlådan.
5. Hyggligt snygg att titta på.....


Den första bilden är ugnsbakad lax med kokt potatis, broccoli, tomater och en sås med 0 % grekisk yoghurt smaksatt med citronzest och citronsaft. 

Den andra bilden är en "köttfärskaka" kryddad med massor av oregano, gul lök, torkade höstkantareller toppad med 10 % fetaost, serverad med potatis, kokt blomkål och körsbärstomater.

Tredje middagen åt vi i onsdags. Det var en wook på lövbiff, kryddad med soja, gurkmeja och sweetchili och de grönsaker jag hittade i skafferiet gröna bönor, röd paprika, gul lök, blomkål...serverades med råris och en klick kvarg 0,2%.

Sist men inte minst skrämde jag upp ett paket torsk (funkar med torskrygg också), ni vet de där frysta blocken. Den fick gå i ugnen med lite kryddor och till den serverade jag kokt potatis, stekta kantareller med gul lök och persilja.....minns jag rätt hällde jag i en skvätt mjölk i på slutet så det blev lite "såsigt". 

Sammanfattningsvis: 
Mycket potatis, blir det. En av de bättre kolhydratkällorna om du frågar mig. Å så ingredienser efter säsong. Blir en del kantareller nu och körsbärstomater från växthuset. Färsk broccoli och blomkål är hyggligt billigt i butiken just nu.

Sås, det tycker jag om. Basen till såserna är ofta yoghurt 0% fett, kvarg eller mjuk färskost light om man vill ha en varm sås. Sen är det bara att krydda efter behag. Perfekt med feta 10% riktigt smakrikt och passar till det mesta.

Jag väger/mäter maten för att få lagom stora portioner. Det blir oftast runt 100 gram "kolhydratkälla", runt 100-120 g proteinkälla (fisk, kött, fågel) och 100-200 g grönsaker. 1-2 msk sås/röra. 

Jag håller kosten "strikt" söndag-torsdagar och fredag och lördag middag/kväll, är jag inte lika strikt, utan där kan lite var som helst av det jag också tycker om, slinka ner. 
Det är ett val jag gjort och som "håller" för mig i mitt liv just nu.

Ja, det var lite om hur jag planerar och tänker runt kosten....så här i "omstartstider".

Noterat av Nina