Mat och potatis, helt enkelt!

(null)

(null)

Det har funnits perioder i mitt liv då jag experimenterade med min kost. Det har jag varit inne på förut. 

Jag har:
Uteslutit fett
Uteslutit kolhydrater
Ersatt mat med pulver, bars och shakes
Fastat
(Inte sällan i kombination med ökade och hårdare motions- och träningsformer)

Alla med samma resultat. Snabb viktnedgång och snabb viktuppgång, orkeslös, huvudvärk, snabbt insjuknande i tex förkylning. Tappad motivation, hunger, dålig sömn och "frestelsefokusering" (=kass karaktär och motståndskraft)

Jag hade kunnat läsa mig till hur alla dessa experiment skulle påverka min kropp. Men som den nyfikna människan jagade måste jag själv prova och tilltron till evidens verkade som bortblåst. 

Kan tänka mig att min önskan om snabba resultat och genvägar hade ett finger med i spelet också.

Tack och lov har jag gått och blivit klokare, kanske med åren, kanske med erfarenheten eller det lugn jag har "jobbat upp" i min själ (även om jag fortfarande är och upplevs som aktiv till min person, men det är två olika saker för mig).

Från att ha levt ett liv nästan helt utan potatis äter vi idag potatis till lunch och middag nästan 80-90 % av måltiderna. Vi har till och med handlat 20 kg ekologisk och närproducerad potatis direkt från "en bonde i vår byn". För att få bra kvalitet.

Kokt potatis är favoriten, sen kommer klyftpotatis. Att ha några kokta potatisar i kylskåpet är en riktigt bra "livlina".

Igår fixade vi middagen på bilden på ca 30-40 min.  En kycklingrätt som jag kan äta både till helg och vardags. Recept kommer här. 

1 kg kycklingfilé (brukar dela dem på längden för snabbare tillagningstid.  Fräs i stekpanna med salt, peppar och chiliflakes. Lägg i en ugnsform. 

Fräs 1 hackad paprika och 1/2 purjolök. Späd med en skvätt vatten och en buljongtärning. Rör i 1 burk creme fraich (önskad fetthalt) gärna med smak av chili och tomat el dyl.  Häll över kycklingen.

Skölj och dela potatisen (ca 2 st/portion) i klyftor. Jag skalar aldrig. Mycket nyttigheter i skalet och lite skit rensar magen. Dessutom går det såååå mycket snabbare. 

Häll på lite olja, salt, peppar och timjan på potatisklyftorna och kör in i ugnen ca 30 min.

Låt kycklingen gå med i ugnen så den får puttra till sig och bli riktigt färdig. 

Igår serverade vi måltiden med vitkålssalladen från i söndags. Lika fräsch fortfarande. 

När jag serverar min portion hemma använder jag mig av vågen. Ca 100 g potatis, 120 g kyckling och minst 100 g sallad/grönsaker av något slag. Lite av såsen åker också med. 

Här har jag garanterat en portion som har en bra balans i protein, kolhydrater och fett.
Lätt som en plätt och ordentligt mätt. 

Och det bästa...det räcker till både middag och ca 3 matlådor. 

Noterat av Nina


Kommentera här: