Fånga dagen...med en bra frukost

(null)

(null)

(null)

En frukost kan ju vara helt magisk à la buffé med fina frasiga proteinvåfflor med exklusiva tillbehör. Den kan ju också faktiskt vara väldig enkel och lika. Varje dag.

Du börjar jobba tidigt och bara blotta tanken på att vispa proteinvåffelsmet och känna lukten gör dig både stressad och illamående. 

Du kanske inte föredrar att äta frukost jättetidigt på morgonen. 

Jag förespråkar absolut frukost. Men inte till varje pris. Och inte kl. 6.00 på morgonen.

Och det får absolut inte vara krångligt och tidsödande.

Våfflor och hotellfrukost kan jag njuta av ibland. Logiskt, när jag bor på hotell och när jag vill skämma bort mina vuxna barn (våfflor)!

Det är vardagsfrukostarna jag "fångar dagen" med och som gör skillnad på riktigt. Min tanke och känsla  runt frukosten är att "här lägger jag ribban" för resten av dagen. 

När jag började min livsstilsförändring för många, många år sedan startade jag med att titta på den frukosten jag var van att äta. Alltså smaksatt yoghurt/fil med flingor och sylt. Kanske smörgås också.

Det jag ändrade, apropå att göra så små förändringar som möjligt och jobba på lång sikt, var att:
1. Byta ut den smaksatta yoghurten till en utan smak och 0,5 % fett.
2. Byta ut frukostflingorna till havrefras.
3. Ta bort sylten och välja bär eller frukt i stället. 
4. Smörgåsen rök så småningom, jag ville ju spara points till helgens vin.

Sen åt jag den frukosten i säkert 10 år.  Hemma innan jobbet.  För så skulle det va.

Jag hade kapat bort en jäkla massa socker. Men var hungrig på förmiddagen och här var det risk för "dyka i  kakburken på jobbet-syndromet" innan lunch. OM jag inte nöjde mig med den medhavda frukten. 

Sen testade jag periodisk fasta ett tag, för att gå ner i vikt åter. Åt ingen frukost alls. Funkade också hyggligt bra för mig ett tag. Men det var inte hållbart. Inget jag kunde tänka mig livet ut med andra ord.

När jag började få tankar om att klara av att leva och framförallt träna mer hållbart började jag titta lite noggrannare på innehållet i min frukost igen. Den saknade ju faktiskt både protein och fett. Inte konstigt att jag blev hungrig så fort.

Idag äter jag frukost kl 9.00. På frukostrasten eller hemma. Frukosten på jobbet är förberedd kvällen före och är jag hemma hinner jag ändå. (Oftast gröt).

Här är mina topp tre-frukostar idag. Alla runt 300 kcal och innehåller både kolhydrater, fett och protein. 

1. Kvarg, keso, bär, granola och ett kokt ägg.
2. Overnight oats på havregryn och mandeldryck, bär och ett kokt ägg.
3. Havregrynsgröt med ägg, mandeldryck och färska bär. 

Mängder och proportionen måste stå till varje individuell persons behov och målsättning. 
Jag vill gärna ha kalorier till ett mellanmål efter kvällsträningen, så jag håller mig till den lägre rekommendationen och trivs bra med det. Håller mig mätt fram till lunch och har inget "sug" efter något eller behov av mellanmål före lunch.

Vilken är din favoritfrukost?

Noterat av Nina


1 Carina:

skriven

Äter samma varje dag och har så gjort i flera år, ibland kan jag äta det till kvällsmat oxå, bara för att jag tycker att det är såååå gott
Ca 2 dl lättyoghurt naturell laktosfri
Ca 1 dl vaniljkvarg laktosfri
0,5 dl hemgjord sockerfri musli
1 dl rice krisp
1 tsk jordgubbspulver
Så gott och jag står mig på det fram till lunch men gör som du, äter nån gång vid 9 på fm

Svar: Låter gott och som en bra strategi. Det behöver inte vara så krångligt och omväxlande. Då krånglar man till det för sig själv liksom. Tack för att du delar med dig, Carina. Önskar dig en fin dag.
/Nina
Nina

Kommentera här: