Fruktsallad till efterrätt idag....

(null)

(null)


Dagen till ära, ja det är ju ändå trettondagsafton, bjuder maken på efterrätt. 

Då jag är inne i en lite mer "strikt" konstperiod, välbehövlig efter dessa helger....så passar det sig förstås inte med vad som helst. Eller vänta nu, vaddå strikt....egentligen är jag ju tillbaka i min vardagsrutin. Den hållbara och långsiktiga planen men min kosthållning. Den som ska hålla mig frisk, stark och åldras med värdighet. 

Så.

Frukt är alltid ett bra alternativ. Likaså vaniljvisp. Godare än vispgrädde om du frågar mig och så mycket mindre fett. 

Granola ger ett härligt crisp som topping.

Detta mål innehåller lite mer kalorier än rekommenderat. Men slår jag ut det över dagen hamnar jag bra i alla fall. 

Kan ju bero på att middagen som tillagat i Crockpoten blev fettsnål och proteinrik. 

Kvällsmålet är i det närmaste heligt för mig 🙏🏼

Varje kväll i veckan vill jag gärna ha min frukt, kvarg/keso och granola.
Det är sen gammalt det. 

Jag kan hoppa över förmiddagsmålet, men kvällsmålet....det vill jag inte vara utan. Ofta tränar jag ju efter middagen och då känns det än viktigare att fylla på med ett bra sammansatt kvällsmål.

För att undvika det här med "överätning" eller ta för stora portioner har jag ett knep. Jag dukar aldrig fram på bordet. Utan tar fram det jag ska ha, gör mig en portion, lägger in allt i kyl och skafferi igen och sen äter jag.  Då är det på tok för besvärligt att plocka fram allt igen för att ta mer och jag hinner känna mättnad i stället för bara "sug" efter mer. 

Vad har du för knep för att inte "överäta"?

Noterat av Nina

Kommentera här: