Rutiner, rutiner, rutiner...

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Alltså detta med hållbara vanor. Det gäller att få till sina rutiner, tänker jag.
 
Inte bara när det gäller träning. Nåväl, det beror väl kanske på vad du har för mål.
 
Men.
 
Vill du må bra, på riktigt?
 
I kropp och i själ, så tänker jag att vi måste tänka på helheten.
 
Visst  kan vi träna som själva satan och äta skräp (alltså fleromättat fett, hel- och halvfabrikat, "snabbmat" charkprodukter med oidentifierat innehåll, genmanipulerat kött...du fattar) och gå ner i vikt, om det är målet.
 
Vi kan också äta som bästa Marit Paulsen och Mandelmans utan att träna. Men vill du bygga muskler är inte det den enda rätta vägen.
 
Vill du må bra, inifrån och ut så behöver vi titta på både kost och träning...och vardagasrörelsen.
 
Hålla koll på innehåll och kalorier, ha en plan för träning.
 
Som vanligt är jag inte extrem i mitt tänkande och handlande på något sätt. Det finns ingen "regel" utan undantag i mitt sätt att leva. Jag lever efter filosofin 80/20.
 
Dvs om jag gör ca 80 % bra val när det kommer till kost och träning så har jag de där 20 att "sväva ut på". Allt för extrema planer, oavsett målsättning...tror jag bara föder frustration och till slut frosseri.
 
Hur som helst. För mig passar det bäst att hålla "hårdare" i mina rutiner söndag till fredag. Och så många måltider som möjligt "bra och balanserade" på helgerna.
 
Rutinerna är nämligen en av mina bästa "måbravänner".
 
Ta tex "lunchpåsen" och det som finns på arbetet.
 
Till lunch äter jag matlåda. Räcker inte gårdagens middag så blir en låda från frysen.
Varje kväll förbereder jag frukosten (äter alltid frukost kl. 9.00). Kokar ägg och mäter/väger ingredienser till frukost.
Till mellanmål har jag alltid en frukt, linskakor och philadelphia färskost.
För oförutsdda händelser (tex plötsligt inbokat möte)  finns det alltid en proteinbar i väskan.
 
Proteinbar ÄR och förblir en nödlösning. Och kan vara skillnaden mellan en stor muffins och ett "bättre" mellanmål. Men inget jag satt i system. Dels för att jag utgår från att dom inehåller tillsatser som jag INTE behöver och dels för att dom är dyra.
 
Vattenflaskan fylls varje morgon och står på skrivbordet för att säkerställa att vätskebalansen är god. (Har väldigt många fördelar!)
 
Middagen "planerar" vi på morgonen, dvs tar fram ur frysen, så den som är hemma först har något att laga middag av.
 
När det gäller dessa rutiner tänker jag alltså utifrån den filosofin att det jag äter 80 % av mina måltider kommer på sikt spela större roll än det jag väljer att äta av de "tomma kalorierna" vid ett par tillfällen i veckan.
 
Jag tänker också att det ska vara "tillräckligt med mat", jag vill bli mätt på bra kost. Och mängden, det är ju väldigt individuellt detta.
 
Här får var och en förstås tänka till själv utifrån sin egen målsättning och behov.

 Säger som Paolo Roberto: "Ett mål utan plan, är en dröm!"
 
Så.
Jag upprepar...
 
Rutiner, rutiner, rutiner...
 
Noterat av Nina
 
P.S Nästa inlägg tänkte jag titta lite närmare på näring i kosten och näringsupptag...
 
 
 
 
 


Kommentera här: