Fredagsfrukost på säng.....

(null)

(null)

(null)

Frukost på säng....och redan före klockan sju på morgonen!

Det hör inte till vanligheterna för mig. Men ingen regel utan undantag. Jag ska träna i gymmet tidigt idag. Och vis av erfarenhet så gör jag inte det på fastande mage numer. 

Det fanns en tid då jag gjorde det. Men det var på den tiden jag trodde att hård träning i kombination med lite och framförallt mat med lite kalorier var svaret på en hållbar och ja, helst "smal" livsstil. Ordet hållbar hade liksom inte kommit till mig ännu. 

Träning i gymmet på fastande mage går ju absolut att "pricka av", men till vilken nytta?
Det passet lär vare sig göra till eller ifrån rent fysiskt.

Så, idag kombinerar jag det här morgonmyset i sängen på min lediga dag med att helt enkelt ta med mig gröten. 

Min lediga dag, hörni! Det är ta mig tusen ett av mina bästa beslut i livet. Näst efter att säga upp mig från ett jobb som till slut tog min kraft rent psykiskt 24/7. 
Rent ekonomiskt så "kostar" det och pensionsrådgivare måtte snurra och vrida sig i nattmörkret, 
-Arma kvinna, hur kan man bara göra så!

Å då får dom snurra och vrida på sig bäst dom vill, tänker jag. 

Kvalitet’ i livet är för mig så mycket mer än vad som står i det "oranga kuvertet". 

För att ni nu inte ska tro att säga upp sig och sedan arbeta deltid är svaret på "det bästa livet" så vill jag förtydliga att det här valet är högst individuellt. Många, ja de flesta jag känner balanserar arbete, fritid och återhämtning på ett mycket bra  och föredömligt sätt. 

Nåväl!

Det här med gymmet då, mina vänner. Vad är målsättningen med det? 
För mig handlar det främst om att hålla kroppen igång, kroppen ska inte med åldern få stelna och bli inaktiv.  Jag vet också med säkerhet att träningen i gymmet motverkar flera av de kroppsliga och icke attraktiva bieffekter av klimakteriet.  

Alltså som till exempel när skinnet liksom lossnar från skelettet är det bra att fylla ut med lite muskler. 

Jag har  inte någon ambition att få och visa upp några synliga muskler. Det är mest "nyttan" jag är ute efter är att få... eller få och få...är att behålla mina muskler.  
Att bygga synliga muskler skulle vara ett allt för stort projekt. Jag skulle behöva lägga många av mina andra intressen åt sidan och välja bort mycket i mina kostvanor som jag  fortfarande värdesätter (läs bubbel, whisky, snacks och choklad typ). Om än i mindre skala, är viktigt att poängtera. 

För mig räcker det att min träning i gymmet bidrar till:
- att hålla kroppen igång.
- balansera klimakteriebesvär.
-hålla vikten.
-behålla muskelstyrka. 

Nu tror jag gröten har gjort sitt i kroppen, på med träningskläderna och ner i gymmet! Från morgonmys till fredagsfys.....

Trevlig valborgsmässoafton till er alla!

Noterat av Nina

P.S Fick precis veta att den intervju jag gjorde med Louise Rundberg är publicerad på hennes webbsida nu. In å kika vet ja’ 🙏🏼

https://louiserudberg.se/klimakterieupplevelser/