Färgrik blomkåls- och skinkgratäng på Torpet idag....

(null)

(null)

(null)

Med en karraktär sämre än en fiskmås vid ett picknickbord fullt av smulande småbarn samtidigt som man gärna vill hålla sin vikt, måste man hålla sig till sina strategier. 

En av mina strategier är att hålla koll på kosten ca 80 % av måltiderna, genom att väga, mäta, välja fettsnåla ingredienser och inte småäta....

Jag utesluter således inget i min kost och även om många anser mig som en präktig "nyttighetens" husmoder så skulle andra helt förkasta mina kostvanor som skräp.

Men sånt är livet, det får man tåla. Allt är relativt.

Min "mission" har ju blivit att göra traditionell husmanskost lite mer anpassad till "stillasittande" människor som inte vill släpa runt på övervikt. Och så delar jag det här med den som är intresserad. 

Det är liksom mitt sätt att bidra till folkhälsan. Du mår som du äter, så jäkla enkelt är det. Nu är inte alla som äter "ohälsosamt" överviktigt, inte alls. Man kan må skit på andra sätt också. Ork, sömn och måendet generellt påverkas av för mycket fett, för lite fett, halvfabrikat, för mycket processade produkter, mycket vitt socker mm mm. 

Ändå är det så svårt för många att ändra sina matvanor. 
-Får jag inte riktigt smör i såsen kan jag lika gärna låta bli..... 

Säger den enögde och förstätter att odla dina ohälsosamma vanor och göda buken. 

Jag har inte alls med andras vanor att göra egentligen. Men väldigt många uttrycker att dom gärna vill ha förändring....utan att göra något annorlunda. Vem som helst fattar att det inte fungerar när det kommer till allt annat här i livet som ska uträttas. Bara genom att tänka...det är få förunnat att få saker att hända genom "tankens kraft".....

Man måste liksom ställa sig själv frågan "Vad är skillanaden som för skillnaden?" 
Om det ska bli någon förändring och utveckling. 

Så. 

Idag levde jag som jag lär och gjorde jag en färgrik blomkålsgratäng med skinka (sällanvara då den är processad) utan smör och vetemjöl, med kontrollerad mängd riven ost 17 %.

För jag behöver ha koll på mängden kolhydrater, protein och fett (ja, osten är fet som fan även om den innehåller lite protein också). Annars blir det inte hållbara rutiner och hälsosamma vanor för mig.

I gratängen: Blomkål, grönkål, purjolök, paprika, chili, vitlök och skinka. 
I redningen: Kokvattnet från blomkålen, matlagningsbas 4 %, en buljongtärning och majsenamjöl.
På gratängen: Tomatskivor och riven ost.
Till gratängen: Hederlig potatis kokt med skal.

Jag använder rikligt med grönsaker. Ett halt blomkålshuvud till 4 portioner. Jag vill ha mycket mat. 
Å visst tusan ser det gott ut!

Noterat av Nina

P.S Med fyra måltider kålpudding denna vecka och två måltider med blomkål, ja då kan ni ju gissa att det blir "fredagsfis" före fredagsmys hos oss i morgon.









Kommentera här: